In Dongen rijden er ongeveer 423 elektrische auto’s lazen we in BN DeStem van 11 mei 2023. Sinds 2021 is het aantal volledig elektrische voertuigen bijna verdubbeld. De verwachting is dat dit aantal verder stijgt naar 2000 auto’s in 2030. Een goede ontwikkeling. We willen deze auto’s uiteraard allemaal kunnen opladen en dat betekent dat er steeds meer laadpalen in de gemeente Dongen nodig zijn.

Vragen over laadpalen

Over die laadpalen kreeg D66 Dongen een aantal maanden geleden een vraag. Een inwoner uit de Beljaart gaf aan dat er in hun wijk een aantal laadpalen staan waar het opladen heel traag gaat. Met als gevolg dat de laadpalen die snel opladen continu bezet zijn en dat de trage laadpalen veel minder worden gebruikt.

Wij vroegen de wethouder hoe dit nu precies zat en kregen als reactie dat er in de Beljaart inderdaad verschillende type laadpalen staan en dat de keuze hiervoor bewust is gemaakt. Niet alle (met name oudere modellen) auto’s kunnen namelijk bij een snelle laadpaal opladen. Verder gaf de eigenaar van de laadpalen aan dat er geen problemen zijn en hiermee was onze vraag afgehandeld.

Hoelang duurt opladen in Dongen en wat kost dit?

Na dit antwoord zijn wij zelf eens wat beter in het onderwerp gedoken. Welke typen laadpalen staan er in Dongen en hoelang duurt het opladen bij deze palen? En wat kost opladen aan een laadpaal eigenlijk?

Een elektrische auto gebruikt gemiddeld 18 kWh per 100 km. Voor een actieradius van 400 km is een batterij van minimaal 70kW nodig. In Dongen staan openbare laadpalen van de exploitanten Allego en LMS. De laadpalen van Allego zijn 11KW. Het laden van een batterij van 70kW duurt dan 6,5 uur. De nieuwe palen zijn van LMS (Beljaart - West 1 &2). 25% van deze palen is 17 KW, laden duurt dan 4 uur. 75% is 5,8kW, dan duurt het laden maar liefst 12 uur en dat is veel te lang. De prijs per kWh ligt tussen de € 0,53 (LMS) en € 0,65 (Allego).

Collectieve inkoop laadpalen door de provincie

De gemeente Dongen deed niet mee met de collectieve inkoop van laadpalen door de provincie. Oosterhout en Goirle wel. Daar plaatst Vattenfall laadpalen, van minimaal 11kW (5,5 uur laden) en voor € 0,40 per kWh. In deze gemeenten kan dus bij veel palen sneller geladen worden en is een laadsessie bij een lege accu tot wel €10 goedkoper.

Laadstress

Als in 2030 de helft van alle elektrische auto’s in Dongen bij een openbare laadpaal moet laden dan voorziet D66 Dongen niet alleen veel laadfiles met bijkomende stress, maar zijn inwoners met een elektrische auto ook een half miljoen euro per jaar duurder uit dan in de gemeenten die wel meededen met de collectieve inkoop.

Absoluut geen wenselijke situatie. D66 Dongen zet zich deze bestuursperiode daarom in voor een goede en toekomstbestendige laadinfrastructuur in Dongen. Onder andere door aanvullende raadsvragen over dit onderwerp te stellen. Daarnaast horen we graag over uw ervaringen met laadpalen in Dongen. Dit kan via mail (m.schouten@d66dongen.nl) of via de Facebookpagina (facebook.com/d66dongen) of persoonlijk als u ons tegenkomt op straat. Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie!

De fractie van D66 Dongen,

Joeri de Jong, Gitta Glerum - Camfferman, Ulaș Kose en Marieke Schouten