Sinds de coronatijd, om precies te zijn vanaf maart 2020, laten wij onze boodschappen thuis bezorgen. De reden? Ik werd helemaal gek in de supermarkt. En daardoor werd Hans zenuwachtig van mij. Als ik thuis kwam van het boodschappen doen, vertelde ik wat er allemaal gebeurd was: mensen die geen mondkapje droegen, mensen die te dicht bij mij kwamen staan en nog meer van dat soort dingen. Gek werd hij ervan. Op een dag hebben we gekeken naar de mogelijkheden om de boodschappen thuis te laten brengen.

Als eerste dachten wij aan de grote supermarkten. Goed idee, zou je denken. Dat viel tegen. Bij de supermarkt met het blauwe logo én bij de supermarkt met het gele logo, moest je minstens drie (!) weken wachten voordat je je boodschappen thuis kon krijgen. En dat terwijl wij toch echt die week boodschappen nodig hadden. En ik niet meer naar de supermarkt wilde gaan.

Zo zochten wij verder. Hans kwam ineens op het idee, dat er nog een supermarkt in Dongen was, die misschien wel boodschappen thuis zou brengen. Hup, gaan kijken op internet. De site van de betreffende supermarkt opgezocht. En ja, er waren bezorgmogelijkheden. En: we konden ook nog diezelfde week boodschappen thuis krijgen!

Omdat wij er niet aan gewend waren dat we iets thuis lieten bezorgen (dat is in de loop der jaren trouwens wel veranderd!), vonden we dat best spannend. Op de tijd die wij gekozen hadden, zaten wij bij wijze van spreken al klaar bij de bel. Het duurde, voor ons gevoel, nogal lang voordat er eindelijk iemand aanbelde. En nee, er stond geen flitsende jongeman in bedrijfskleding en een wagen met het logo van de supermarkt voor de deur. Het was een oudere man, die, in een wagen zonder logo, de boodschappen kwam brengen.

Zo begon een lange geschiedenis van het bestellen van boodschappen. Inmiddels al meer dan drie jaar. En ik moet zeggen: wij zijn erg tevreden over de service van deze relatief kleine supermarkt aan een plein in Dongen. Als een product dat ik niet besteld heb, niet in voorraad is, zoekt de supermarkteigenaar naar een alternatief. Dat alternatief is bijna altijd hetzelfde als het product dat ik oorspronkelijk bestelde. Echt super fijn. Ook fijn is dat je altijd hetzelfde bedrag aan bezorgkosten betaalt, welk tijdstip je ook kiest. Nee, ’s avonds om negen uur komt deze bezorger niet meer aan de deur en ook op zondag wordt er niet bezorgd. Maar dat is voor ons geen probleem, er zijn momenten genoeg waarop bezorging wel kan.

Eén keer gebeurde het dat de rekening aan de deur veel hoger bleek dan ik had verwacht. Hoe kon dat nu? Simpel: de eigenaar had een foutje gemaakt. In plaats van een bedrag van het totaal af te trekken, had hij het erbij geteld. Toen ik bij de kassa stond, wist hij meteen wat er aan de hand was, zonder dat ik het uit hoefde te leggen. Natuurlijk kreeg ik meteen het teveel betaalde bedrag terug.

Wij zijn, ook na de coronatijd, boodschappen blijven bestellen. De bezorger is inmiddels een goede bekende. (Bijna) elke vrijdagmiddag staat hij bij ons voor de deur en roept vrolijk: “…Goedemiddag!” Dan loopt hij, met de kratten, naar de keuken om de boodschappen op de aanrecht neer te zetten. Maar eerst wordt hij begroet door Iwan, want de bezorger heeft altijd brokjes in zijn broekzak. Iwan moet dan even geduld hebben: de boodschappen worden eerst uitgepakt.

Laatst had ik ook boodschappen besteld. Deze keer voor levering op zaterdag, omdat ik niet zeker wist of wij thuis zouden zijn vrijdagmiddag. Hans zei tegen me, dat we er rekening mee moesten houden dat we de boodschappen zaterdag zouden krijgen. Goed. Voor de zekerheid keek ik even naar de bevestigingsmail, die ik elke week krijg als mijn bestelling afgerond is. Tot mijn verbazing had ik de boodschappen niet voor de volgende dag besteld, maar pas voor zaterdag een week later. Nu moest ik toch zelf weer boodschappen gaan doen. Balen, maar niks aan te doen. Het was mijn eigen stomme fout.

Tot mijn verbazing werd er, op de tijd dat vrijdag meestal de boodschappen kwamen, aangebeld. Hè? Ik verwachtte niemand, had niks besteld. Toch maar even gaan kijken. Wat blijkt? Stond de bezorger met mijn boodschappen aan de deur. Ik was helemaal verbaasd en moest wel lachen. “Hoi, wat fijn dat je de boodschappen komt brengen, die ik pas volgende week heb besteld,’ zei ik maar. Nog lachend vertelde ik wat er aan de hand was.

Achteraf vond ik het geweldig. Bij de supermarkt is het waarschijnlijk zo gewoon geworden dat ik op vrijdag boodschappen bestel, dat het helemaal in hun schema zit. Dat is pas service, toch? Boodschappen die je besteld hebt één week eerder thuisbezorgd krijgen. Dat is wat anders dan drie weken moeten wachten voordat je ze kunt bestellen, zoals drie jaar geleden bij de grote supermarkten.

Het zal duidelijk zijn: onze boodschappen komen van de supermarkt aan het plein. Wij blijven daar bestellen. Wij zijn super blij met de service. En met de bezorger die elke week met een grote glimlach aan de deur staat!