In de week voor de Herfstvakantie zijn alle kinderen bezig geweest met onderzoekend leren. Deze week stond geheel in het teken van het thema van de Kinderboekenweek, ’Bij ons thuis’. Na een centrale opening op het plein, waarbij de nieuwsgierigheid van de kinderen werd gewekt door diverse attributen in te zetten en na een vrolijke openingsdans, is iedereen enthousiast gestart met de onderzoeksweek.

De leerlingen van groep 1-2 onderzochten welke soort brood er deze week in hun lunchdoos zat. De resultaten werden genoteerd in een matrix en vergeleken met andere kleutergroepen. Om extra informatie te verkrijgen over het onderwerp en om ook in het echt te zien hoe en waar brood gemaakt wordt, mocht iedere kleutergroep op bezoek komen bij bakkerij Pim Filius in Dongen. Bakker Pim nam de kinderen mee in het hele proces van brood bakken. De kinderen mochten zelf een bol deeg kneden, en als verrassing kregen ze een warme krentenbol mee naar huis.

De groepen 3 en 4

De leerlingen van de groepen 3 en 4 hadden hun onderzoek gericht op de feesten die thuis worden gevierd. Ze hebben gekeken naar welke feesten er in welke seizoenen worden gevierd. Er zijn 3 colleges gegeven over voor de kinderen onbekende feesten: (Maslenitsa, Holifeest en Midzomernachtfeest. De kinderen hebben naar aanleiding van deze lessen een placemat gemaakt waarop ze lieten zien wat ze over deze feesten geleerd hebben. Ze hebben als afsluiting van de week met hulp van enthousiaste ouders heerlijke pannenkoeken gebakken en konden tijdens het eten hun zelfgemaakte placemat goed gebruiken.

In groep 5-6 werd onderzoek verricht naar hoe je woont en hoe mensen in de wereld wonen, en welke invloed het klimaat hierop heeft.

We hadden geluk omdat een zeer enthousiaste en deskundige ouder op het gebied van bouwen en wonen een gastles kwam geven. Hij vertelde over het gehele proces van een huis bouwen, van opdrachtgever tot de realisatie van een gebouw. Ook leerde hij de kinderen over de invloed die het klimaat heeft op het bouwen van huizen en het wonen in waterrijke, winderige, warme of juist zeer koude of aardbevingsgevoelige gebieden.

Daarna gingen de kinderen in groepjes aan de slag met het vergaren van informatie over hun zelfgekozen klimaat/leefgebied. Bij dit onderzoek konden ze gebruik maken van diverse bronnen, waaronder Chromebooks, boeken, tijdschriften, PowerPoints en filmpjes. Tot slot maakte elk groepje een muurkrant en presenteerde deze aan de rest van de klas.

Groep 7 - 8

Groep 7 - 8 deed onderzoek naar diverse samenlevingsvormen.

De leerlingen maakten kennis met het wonen in een bejaardentehuis, een zorg- en wooninstelling, een opvangcentrum voor vluchtelingen, een studentenhuis, een adoptiegezin en een pleeggezin. De leerlingen onderzochten de omstandigheden en ontmoetten mensen die samenleven in deze diverse woonvormen.

Vanuit het Centraal Orgaan Asielzoekers kwamen 3 mensen iets vertellen over het wonen in een opvangcentrum voor vluchtelingen. De kinderen waren vooral onder de indruk van het verhaal van Abdul, die op zijn 15e alleen vanuit Syrië naar Nederland was gekomen.

Gijs, een oud-leerling van onze school, kwam in de klas iets vertellen over zijn studentenleven en het wonen in een studentenhuis. De kinderen hebben in groepjes een van deze leefvormen onderzocht. Hun bevindingen verzamelden ze op een grote poster en deze werden daarna aan elkaar gepresenteerd.

Als afsluiting van deze leerzame week wilden we marktkramen op het plein zetten waarin iedere groep zijn onderzoekswerk zou presenteren. Helaas gooide het weer roet in het eten en moesten we uitwijken naar een goed alternatief. Juf Sanne heeft op de valreep een geweldige film gemaakt waarbij van iedere groep de onderzoeksfases in beeld werden gebracht. Op deze manier hebben de ouders toch een indruk gekregen van wat de kinderen in die week hebben gedaan en geleerd. Een week waarbij het samenwerken, de verwondering en het openstaan om vanuit een ander standpunt naar de wereld en mensen te kijken centraal stonden.