Voor deze nieuwe tentoonstelling heeft De Looierij twee kunstenaars uitgenodigd die beiden met leer werken. Niet op de oude wijze, zoals in de schoenenindustrie in Dongen gebruikelijk was, maar met bijzondere technieken.

Door Ruth Wilmans

Carla Van Belle wil de natuur binnenhalen. “Ik wil met natuurlijke verfstoffen werken, de natuur niet beschadigen en mooie producten maken die je ook nog kunt gebruiken.” Van Belle werkt vooral met ecoprint. Het is een techniek waarin verse planten, zoals bijvoorbeeld wouw, meekrap, indigo maar zeker nog vele andere, hun afdruk op stoffen maken. Van Belle gebruikt daarbij vooral zijde, vilt en leer.

Levensecht

Het leer wordt eerst gebeitst. Dan worden de materialen naar wens op de lap leer geschikt, afgedekt en opgerold. Dan worden de rol gestoomd om de planten de gelegenheid te geven om hun structuur en kleur af te geven. Na het drogen kan je de prints verder verwerken. Het resultaat is fantastisch. Soms lijkt het alsof de bloemen of bladeren nog op het leer liggen. Van Belle exposeert in de tentoonstelling kort het maakproces, en diverse tussen- en eindproducten. De kleurrijke kleding met natuurlijke kleuren en vormen steelt de show in de Looierij.

Personages

Patrizia Esposito benadert haar werk op een heel andere wijze. Haar achtergrond als theaterdocent heeft ertoe geleid dat zij maskers is gaan maken die ze ook gebruikt in haar maskerspeltrainingen of verkoopt aan theatergezelschappen. Zij leerde het spelen met maskers kennen bij een Italiaans gezelschap. Esposito maakt onder andere maskers uit de commedia dell’arte; Italiaans improvisatietheater uit de 16e - 18e eeuw. Het zijn komedies waarin specifieke karakters telkens terugkeren. Ook maakt ze allerlei andere maskers met personages uit sprookjes en mythes. Er hangen in de tentoonstelling ook bauta maskers, deze werden in de 18e eeuw gedragen door de Venetiaanse elite om zich incognito door de stad te kunnen verplaatsen.

De maskers worden gemaakt van soepel gemaakt plantaardig gelooid leer. Eerst maakt Esposito haar eigen mallen van hout. Ze vouwt daarna het soepel en vochtig gemaakte leer rond de mal. Door wrijven en kloppen zorgt ze ervoor dat de lijnen van de mal in het leer worden gevormd. Het masker wordt daarna bijgesneden, gepolijst en geverfd. In de expositie staan maskers in diverse groepen; goden en andere personages uit Griekse mythen, bauta’s, portretten en natuurmaskers. Het is prachtig handwerk. Het nodigt uit om het masker op te zetten en te transformeren in het personage dat het masker uitbeeldt.