In het kader van de tweede onderzoeksweek dit schooljaar hebben alle kinderen op diverse manieren onderzoek gedaan naar speelgoed van vroeger, nu en de toekomst.

Op maandagochtend 13 maart werd de week geopend met het spelen van verschillende Oudhollandse spelletjes op verschillende plekken in de school. Ook oude liedjes zoals ”2 emmertjes water halen” zorgden ervoor dat de leerlingen uit diverse groepen een grote sliert door de school vormden en samen dansten, zongen en klapten. De kinderen werden hierdoor meteen enthousiast over het thema. Iedere groep ging daarna het onderwerp verder verkennen door middel van filmpjes, spelletjes spelen in de groep en denksleutels. Hierbij kwamen vragen naar voren zoals ”wat als er geen speelgoed meer zou zijn?”

Iedere groep kreeg een probleem voorgeschoteld waar ze mee aan de slag gingen, op zoek naar een oplossing.

In groep 1-2 hadden de opa’s en oma’s genoeg van de oude spelletjes en wilden wel eens een nieuw spel spelen. Na brainstormen over welk spel dit zou kunnen zijn werden er ontwerptekeningen gemaakt en werden de nieuwe spellen gezamenlijk ontworpen. De meest creatieve ideeën kwamen van de kinderen zoals bijvoorbeeld een macaronispel, een lieve dinospel en een pijlenspel. De spellen werden getest en bij ieder spel werd er nagedacht over de spelregels. Deze werden zelfstandig of samen met de juf opgeschreven.

In groep 3-4 gingen de kinderen aan de slag met het ontwerpen van speelgoed voor een nieuwe speelgoedwinkel in Dongen.

Naast het ontwerpen en testen van het nieuw gemaakte speelgoed, genoten de kinderen op dinsdag 14 maart van een dansworkshop waarbij een machine werd gemaakt.

In groep 5-6 deden de kinderen onderzoek naar tollen en hebben ze met behulp van diverse materialen zelf tollen ontworpen en getest. Om het onderwerp nog meer diepgang te geven, zijn de kinderen zelf aan de slag gegaan met het maken van speelgoed: een voetbalspel, een knikkerbaan of een bordspel. De leerlingen brachten deze week ook een bezoek aan het museum Oud Oosterhout. Door middel van een speurtocht kwamen de kinderen in aanraking met diverse voorwerpen en speelgoed van vroeger.

De leerlingen van groep 7-8 kregen als opdracht om een professor in het jaar 2200 te helpen met het ontwikkelen van speelgoed, waarbij kinderen in de toekomst nog steeds actief samen kunnen spelen. Daarnaast moesten ze een reclamespot maken om het speelgoed dat ze hadden ontworpen en gemaakt, goed in de markt te zetten.

In alle groepen werd een logboek bijgehouden. Door middel van teksten, foto’s, etc. werd het hele ontwerpproces zichtbaar gemaakt, zodat de ouders aan het einde van de onderzoeksweek konden zien via welke stappen de kinderen tot het eindproduct waren gekomen. Vrijdagmiddag mochten de ouders na schooltijd de nieuwe spellen en het speelgoed komen bewonderen en werd er volop mee gespeeld! De tentoonstelling was een groot succes. Het was mooi om zoveel trotse kinderen te zien!

We hebben met z’n allen weer genoten van een leerzame onderzoeksweek waarbij de samenwerking, het kritisch denken en de creativiteit de belangrijkste speerpunten waren.