’s Gravenmoer is toe aan de tweede fase van het Verkeersplan Hoofdwegen: de renovatie van de Vaartweg. De werkvoorbereiding, het ontwerp en het overleg met bewoners en ondernemers die de weg gebruiken is afgerond. Begin januari 2025 gaat de feitelijke renovatie van start. Deze zal vijf à zes maanden duren.

Door Ruth Wilmans

De plannen uit het verkeersplan voor ’s Gravenmoer zijn groots: alle hoofdwegen worden gerenoveerd. Door de gemeente Dongen wordt het werk gefaseerd uitgevoerd vanwege de aanzienlijke kosten. De eerste fase, de Hoofdstraat, is vorig jaar opgeleverd en de reacties zijn heel positief. Men vindt de uitstraling prachtig en bewoners ervaren nu veel minder last van trillingen door het passerende verkeer. Ook de indeling zonder fietspad, maar met ’fiets-suggestiestroken’, blijkt effectief: meer ouders durven nu met hun kinderen naar school te fietsen. De resultaten van het onderzoek omtrent de vermindering van de gemiddelde snelheid worden binnenkort verwacht. Het is voor bewoners nog wel onduidelijk hoe men moet parkeren; voor de duidelijkheid, dit kan gewoon op de weg.

Onveilig

Fase twee in de renovatie van de hoofdwegen betreft de Vaartweg. Dit is een uitdaging, want deze vijf meter brede weg, omzoomd door statige oude bomen, wordt gebruikt door alle verkeer inclusief zwaar transport en landbouwvoertuigen. Door de smalle weg en omdat huizen en heggen dicht op de weg staan, is een voetpad niet mogelijk. Wandelaars lopen nu meestal aan de kant van de vaart, om bij naderend breed verkeer tussen de bomen te kunnen wachten. Het voelt onveilig. De weg zit momenteel ook vol kuilen en hobbels, waardoor fietsers de weg ook niet graag gebruiken.

Voetpad

Om deze problematiek aan te pakken heeft de gemeente Dongen, net zoals bij de Hoofdstraat, een werkgroep bestaande uit vijf bewoners en ondernemers geformeerd, aangevuld met twee leden van de dorpsraad, namelijk Max de Groot en Dick Ravensbergen. Max woont aan de Hoofdstraat en Dick aan de Vaartweg. Zij vertellen dat de werkgroep anderhalf jaar veel tijd en energie heeft besteed aan het adviseren. Er was veel kennis in de werkgroep. Men heeft voorstellen voorgedragen en zelf metingen gedaan. Er zijn interessante en pittige discussies gevoerd, onderling en met de gemeente. “Een van de plannen, om een voetpad/vlonder aan de buitenkant van de bomenrij aan te leggen, heeft het helaas niet gehaald,” vertellen ze.

Definitief ontwerp

Afgelopen 15 mei is het definitieve ontwerp aan de bewoners gepresenteerd tijdens een inloopavond in het Trefpunt. Max en Dick vertellen dat deze avond druk bezocht is. Ze schatten dat driekwart van de bewoners van de Vaartstraat zijn komen kijken naar de plannen. Er waren veel positieve reacties. “De gemeente heeft echt iets gedaan met de opmerkingen van de werkgroep en de bewoners.”

Plan

Door het gebruik van dezelfde materialen en afwerking krijgt heel ’s Gravenmoer met deze renovaties dezelfde uitstraling en comfort. Wel moet er per straat maatwerk worden verricht. De bomenrij van de Vaartweg wordt natuurlijk gespaard. De Vaartweg moet ook zeker haar dorpse karakter behouden. Elke boom is geclassificeerd en de gezondheid is bepaald. Zieke bomen worden vervangen. De weg krijgt een halve meter fundering tegen de trillingen. Er wordt een nieuw idee uitgewerkt: een ’wandel-fiets-suggestiestrook’ aan beide kanten van de weg. Voor de automobilist lijkt de straat daarmee smaller, met het gevolg dat hij (hopelijk) trager gaat rijden. Ook is er goed gekeken naar het afschot (de afwatering) van de weg, omdat nu het water vaak naar de huizen afloopt. Het uitgangspunt van de nieuwe weg is ’tonrond tenzij’, kortom daar waar mogelijk wordt de weg tonrond aangelegd, maar als dit vanwege de bestaande hoogtematen niet mogelijk is, wordt ’op 1 oor’ toegepast. Er komen vijf à zes passeerplaatsen voor het elkaar tegemoetkomend verkeer. Ravensbergen en de Groot zijn erg tevreden met het plan: “Met de beperkte mogelijkheden krijgen we nu de maximaal haalbare oplossing.”